Uchwała Nr XXXI/336/2006
Rady Gminy Dobrcz
z dnia 28 września 2006 r.



w sprawie procedury uchwalenia budżetu Gminy Dobrcz oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podstawie 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r . Nr 142, poz. 1591, z 2002 r., Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 128) 

                                                                         Rada Gminy
                                                               uchwala się, co następuje:


§ 1. Wójt Gminy, przystępując do opracowania budżetu na następny rok budżetowy, wydaje w terminie do 30 września zarządzenie określające podstawowe parametry przyjęte do prac nad budżetem.


§ 2.1.Materiały planistyczne niezbędne do opracowania projektu budżetu jednostki składają do 15 października w sekretariacie Urzędu Gminy w Dobrczu.

2.Materiały planistyczne powinny zawierać informację o przedmiocie zadania oraz kwocie wydatków.

4.Wykaz zadań i zakupów inwestycyjnych powinien określać rodzaj przedsięwzięcia, uzasadnienie jego celowości, skutki finansowania, wysokość nakładów, źródła finansowania, w tym udział środków własnych wnioskodawcy.


§ 3. Po zebraniu materiałów, o których mowa w § 2, Wójt w terminie do 20 października ustala wykaz przedsięwzięć, które będą finansowane z budżetu gminy w roku przyszłym i przekazuje zebrane materiały Skarbnikowi Gminy.


§ 4. 1. Skarbnik Gminy w terminie do 10 listopada opracowuje projekt uchwały budżetowej.

2. Projekt powinien obejmować:

2.1 prognozowane dochody według źródeł, działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji,

2.2 wydatki budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji w wyodrębnieniem:

a) wydatków bieżących, w tym szczególności;

- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

- dotacji,

- wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,

- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,

b) wydatków majątkowych;

2.3 źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu,

2.4 przychody i rozchody budżetu;

2.5 wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;

2.6 wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi w części związanej z realizacją zadań gminy;

2.7 plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych oraz dochodów własnych jednostek budżetowych;

2.8 plany przychodów i wydatków funduszy celowych;

2.9 zakres i kwoty dotacji przedmiotowych oraz celowych;

2.10 dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami;

2.11 dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;

2.12 wydatki jednostek pomocniczych gminy;

2.13 dotacje przekazywane na podstawie odrębnych przepisów, związane z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;

2.14 dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego;

2.15 upoważnienia dla Wójta do zaciągania zobowiązań;

2.16 upoważnienie dla Wójta do zaciągnięcia kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

2.17 upoważnienie dla Wójta do dokonywania zmian w budżecie;

2.18 limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu;

2.19 wysokość rezerwy ogólnej i rezerwy celowej;

2.20 wykaz zadań inwestycyjnych;

2.21 informacje o stanie mienia komunalnego;

2.22 prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne;

2.23 planowanie spłaty zobowiązań na lata następne.


§ 5. 1. W terminie do 15 listopada Wójt wydaje zarządzenie w sprawie przyjęcia projektu budżetu gminy i przedkłada go Radzie Gminy (na ręce przewodniczącego)oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy .

Do projektu dołącza następujące materiały informacyjne:

1.1 Informację o dochodach wg źródeł i działów klasyfikacji obejmującą:

a) planowane wykonanie za bieżący rok budżetowy,

b) przewidywane wykonanie na rok następny,

1.2 Informację o planowanych wydatkach w szczegółowości działów oraz jak w § 4 pkt. 2.2 obejmującą:

a) wykonanie za bieżący rok budżetowy,

b) przewidywane wykonanie na rok następny,

c) w przypadku budżetu niezrównoważonego – rozliczenie przychodów i rozchodów budżetu gminy,

d) wykaz zadań inwestycyjnych z budżetu gminy z uwzględnieniem następujących danych:

- nazwa i lokalizacja inwestycji,

- całkowita wartość kosztorysowa, w tym wartość robót budowlanych i zakupów,

- nakłady roku planowanego z określeniem źródeł finansowania,

1.3 informację o sytuacji finansowej gminy z uwzględnieniem zaciągniętych kredytów długoterminowych, pożyczek, deficytu, nadwyżki, emisji obligacji, udzielonych gwarancji.

1.4 informację o stanie mienia komunalnego, zawierającą:

a)dane dotyczące przysługujących jednostce samorządu terytorialnego praw własności

b)dane dotyczące:

-innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,

-posiadania;

c)dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt a i b, od dnia złożenia poprzedniej informacji;

d)dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania;

e)inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

2. Projekt budżetu, Wójt Gminy podaje do publicznej wiadomości.


§ 6.1.Komisje analizują projekt budżetu i dokonują jego oceny.

2. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie zobowiązana jest wskazać źródło jego finansowania.

3. Komisja proponująca zmiany powodujące zmniejszenie dochodów zobowiązana jest wskazać, które wydatki maja ulec zmniejszeniu. Wskazanie to nie może dotyczyć rezerwy ogólnej.


§ 7. Przewodniczący Komisji przedstawia opinię na temat budżetu na piśmie lub ustnie przewodniczącemu Rady, co najmniej 10 dni przed wyznaczonym terminem sesji budżetowej. Przewodniczący Rady przedkłada je Wójtowi, co najmniej 5 dni przed planowanym terminem sesji.


§ 8. Wójt Gminy na podstawie wniosków komisji może dokonać autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej.


§ 9. Porządek sesji budżetowej winien zawierać następujące punkty:

1) przedstawienie przez Wójta projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,

2) opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,

3) przedstawienie opinii komisji Rady,

4) przedstawienie stanowiska Wójta w sprawie opinii komisji,

5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.


§10.Traci moc uchwała Nr XXI/168 Rady Gminy Dobrcz z dnia 25 lipca 1997 r.


§11.Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy oraz Przewodniczącemu Rady Gminy.


§12. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczacy Rady Gminy
Halina Pietrzak







Uzasadnienie


Z ustawy o samorządzie gminnym wynika obowiązek określenia przez Rade Gminy trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. Projekt niniejszej uchwały obowiązek ten spełnia, ustalając w szczególności:
1.obowiązki organu wykonawczego oraz jednostek organizacyjnych w toku prac nad projektem budżetu,
2. wymagana przez radę gminy szczegółowość projektu, nie mniejszą jednak, niż to określono w odrębnych przepisach,
3. wymagane materiały informacyjne jakie Wójt powinien przedstawić radzie gminy wraz z projektem uchwały budżetowej,
4. terminy obowiązujące przy tworzeniu projektu budżetu.