Uchwała Nr VII/68/07
Rady Gminy Dobrcz
z dnia 28 czerwca 2007r.


w sprawie określenia warunków udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej Nr 1998/2006 w zakresie zwolnień w podatku od nieruchomości


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 w związku z art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr214, poz.1806 oraz z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz.327) oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 122 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2006r. Nr 121, poz.844, Nr 220, poz. 1601, Nr 225, poz.1635, Nr 245, poz. 1775, Nr. 249, poz. 1828, Nr 251, poz. 1847) a także przepisy rozporządzenia Komisji (WP) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie de minimis (Dz.Urz.WE L Nr 379 z 28 grudnia 2006r.).



Rada Gminy
uchwala, co następuje :



§1. 1. Zwolnienie od podatku od nieruchomości dotyczy przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy.

2. Ilekroć w uchwale jest mowa o przedsiębiorcy należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną, nie będącą osoba prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą, z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność handlową.

3. Ilekroć w uchwale jest mowa o nowym stałym miejscu pracy, należy przez to rozumieć nowe stanowisko pracy, na którym zatrudniona jest przynajmniej 1 osoba w pełnym wymiarze czasu pracy.

§2. 1. Wyklucza się możliwość uzyskania przez przedsiębiorcę pomocy w przypadku, gdy kwota planowanej pomocy dla przedsiębiorcy w formie zwolnienia przewidzianego w niniejszej uchwale, łącznie z pomocą regionalną na tworzenie nowych miejsc pracy uzyskaną przez przedsiębiorcę w innych formach i z różnych źródeł oraz z każdą pomocą publiczną jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych z którymi związana jest pomoc de minimis w bieżącym roku podatkowym oraz w dwóch poprzedzających go latach podatkowych , przekracza kwotę stanowiącą wartość 200 tyś. EUR a dla podmiotów gospodarczych działających w sektorze transportu drogowego nie przekracza kwotę stanowiącą równowartość 100 tyś EUR .


2. Uchwały nie stosuje się do przedsiębiorców posiadających zaległe zobowiązania wobec budżetu Gminy Dobrcz w dniu złożenia wniosku.

3. Uchwała ma zastosowanie dla przedsiębiorców, realizujących nowe inwestycje, począwszy od dnia wejścia w życie uchwały.

4. Przedsiębiorca zobowiązany jest powiadomić pisemnie Wójta Gminy Dobrcz o fakcie rozpoczęcia realizacji nowej inwestycji, planowanym terminie jej zakończenia oraz przewidywanym wzroście ilości nowych stałych miejsc pracy w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia realizacji inwestycji.


§3. 1. Wprowadza się zwolnienia w podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje powodujące wzrost zatrudnienia.

2. Przez nowe inwestycje należy rozumieć poniesione nakłady finansowe na budowę nowych obiektów bądź rozbudowę już istniejących obiektów służących prowadzeniu działalności gospodarczej.

3. Przez tworzenie nowych miejsc pracy należy rozumieć spełnienie łączne następujących warunków :

1)przyrost netto miejsc pracy w odniesieniu do średniego zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy, w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w danym przedsiębiorstwie,

2)nowo utworzone miejsca pracy będą utrzymane przez okres co najmniej 3 lat,

3)na nowo utworzonych miejscach pracy zostaną zatrudnione osoby bezrobotne lub którym pracodawca wypowiedział umowę o pracę.

4. Nie uznaje się za tworzenie nowych miejsc pracy, zawarcia umów o pracę u przedsiębiorców powstałych w wyniku przekształcenia, likwidacji, zmiany nazwy lub właściciela dotychczas działających przedsiębiorców.


§4. 1. Dla przedsiębiorców spełniających warunki określone w §3 wprowadza się 75% zwolnienie w podatku od nieruchomości na okres 3 lat w przypadku utworzenia, w zakresie zrealizowanej inwestycji, co najmniej 2 nowych stałych miejsc pracy.

2. Pomoc de minimis przewidziana w niniejszej uchwale może być udzielona wyłącznie przedsiębiorcom, dla których wartość planowanej pomocy de minimis udzielanej na podstawie niniejszej uchwały; łącznie z wartością pomocy de minimis uzyskanej przez danego przedsiębiorcę w różnych formach i z różnych źródeł oraz z każdą inną pomocą publiczną jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych z którymi związana jest pomoc de minimis , w bieżącym roku podatkowym oraz w dwóch poprzedzających go latach podatkowych , nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tyś. EUR brutto a dla podmiotów działających w sektorze transportu drogowego nie przekracza równowartości 100 tyś EUR . W przeciwnym wypadku zwolnienie z podatku od nieruchomości nie przysługuje.

§5. 1. Podstawą do zastosowania zwolnień z §4 jest przedłożenie przez przedsiębiorcę w terminie do 1 miesiąca od dnia zakończenia nowej inwestycji wniosku wraz z dokumentami potwierdzającymi zakończenie inwestycji, wielkość poniesionych nakładów inwestycyjnych, wielkość uzyskanej pomocy de minimis w różnych formach z różnych źródeł w bieżącym roku podatkowym oraz w dwóch poprzedzających go latach podatkowych , oświadczenie o stworzeniu nowych miejsc pracy potwierdzone stosownymi dokumentami (deklaracje ZUS) oraz innych informacji o każdej innej pomocy publicznej jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych z którymi związana jest pomoc de minimis.

2. Przez zakończenie inwestycji należy rozumieć dokonanie odbioru końcowego potwierdzonego protokołem końcowym odbioru robót i dopuszczeniem do eksploatacji.

3. Zwolnienia, o których mowa w §4 mają zastosowanie od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono zgłoszenie.

§6. 1. Na początku każdego roku podatkowego w terminie do dnia 31 stycznia podatnik korzystający ze zwolnienia zobowiązany jest przedłożyć informację Wójtowi Gminy o warunkach uprawniających do dalszego zwolnienia z podatku od nieruchomości, tj. :

1)dokumenty potwierdzające stan zatrudnienia : deklaracje ZUS stwierdzające stan zatrudnienia i bieżące opłacanie składek,

2) informację o wielkości otrzymanej pomocy de minimis w różnych formach z różnych źródeł oraz innych informacji o każdej innej pomocy publicznej

jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych z którymi związana jest pomoc de minimis ,w bieżącym roku podatkowym oraz w dwóch poprzedzających go latach podatkowych,

3) zaświadczenia o udzielonej pomocy de minimis .


2. W przypadku utraty warunków uprawniających do zwolnienia podatnik jest zobowiązany powiadomić o tym fakcie pisemnie Wójta Gminy Dobrcz w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności powodujących utratę prawa do zwolnienia.

3. Podatnik, o którym mowa w ust. 2 traci prawo do zwolnienia od pierwszego dnia miesiąca, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego prawa.

4. Podatnik, który nie dopełnił obowiązku określonego w ust. 2 traci prawo do zwolnienia od początku roku podatkowego, w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego prawa.

5. Podatnik, który wprowadził w błąd celowo Wójta Gminy Dobrcz co do spełniania warunków uprawniających do uzyskania zwolnienia, traci prawo do zwolnienia za cały okres, przez jaki korzystał ze zwolnienia.

6. Podatnicy, o których mowa w ust. 4 i 5 są zobowiązani do zapłaty, w terminie 14 dni od dnia wezwania do zapłaty przez organ podatkowy, należnego podatku wraz z odsetkami liczonymi jak od zaległości podatkowych.

§7. Uchwały nie stosuje się do :

1.pomocy udzielonej w odniesieniu do działalności związanej z eksportem, jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością eksportowanych produktów, utworzeniem i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej,

2.pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej przed towarami przywożonymi

§ 8. Zwolnienia w podatku od nieruchomości, o których mowa w niniejszej uchwale stanowią pomoc de minimis , której udzielenie następuje zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis.

§9. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dobrcz.

§10. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

§ 11. Traci moc uchwała Nr XXIV/287/06 Rady Gminy Dobrcz z dnia 28 lutego 2006r. w sprawie określenia warunków udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców w zakresie zwolnień w podatku od nieruchomości.



Przewodniczący Rady Gminy
Halina Pietrzak