Uchwała nr X/117/2004
z dnia r.
Rady Gminy Dobrcz



w sprawie ustalenia zasad zwrotu wydatków z zakresu pomocy społecznej oraz sposobu sprawienia pogrzebu ze środków pomocy społecznej.

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym ( Dz.U z 2001r . Nr 142 , poz .1591 z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz

Rada Gminy

uchwala, co następuje:





§ 1. 1. Ustala się zasady zwrotu wydatków na

1) usługi lecznicze,

2) pomoc rzeczową,

3) zasiłki na ekonomiczne usamodzielnienie,

4) zasiłki celowe

5) pokrycie kosztów pogrzebu.

2. Obowiązanymi do zwrotu wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 są osoby korzystające z pomocy społecznej udzielanej przez Gminę Dobrcz.

3. Wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 5 podlegają zwrotowi w całości z masy spadkowej pozostającej po zmarłym mieszkańcu Gminy Dobrcz. Jeżeli przysługuje zasiłek pogrzebowy z ubezpieczenia społecznego, wydatki pokrywa się w całości z tego zasiłku.

4. Obowiązek zwrotu całości lub części wydatków, o których mowa w ust. 1 powstaje w przypadku, gdy dochód na osobę w rodzinie przekracza wysokość, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.

2


5. Wysokość procentowej stawki wydatków podlegających zwrotowi, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 uzależniona jest od kryterium dochodowego, a w szczególności :

1) osoby samotnie gospodarujące i uzyskujące dochody na osobę w złotych netto w poniżej wymienionej wysokości mają obowiązek zwrotu :

a). 101-115% dochodu ustawowego – 20% wydatków,

b). 116-140% dochodu ustawowego - 40% wydatków,

c). 141-150% dochodu ustawowego - 60% wydatków,

d). powyżej 151% dochodu ustawowego - 100% wydatków.

2) osoby gospodarujące w rodzinie i uzyskujące dochód na osobę w złotych netto w poniżej wymienionej wysokości mają obowiązek zwrotu :

a). 101-115% dochodu ustawowego – 10% wydatków,

b). 116-140% dochodu ustawowego - 30% wydatków,

c). 141-150% dochodu ustawowego – 60% wydatków,

d). powyżej 151 % dochodu ustawowego –100% wydatków.


§ 2. Upoważnia się Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrczu do stosowania w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnień osób korzystających z pomocy społecznej z obowiązku zwrotu wydatków, o których mowa w § 1.


§ 3. 1. Ustala się sposób sprawienia pogrzebu osoby samotnej oraz osoby w rodzinie, na którą nie przysługuje zasiłek pogrzebowy z ubezpieczenia społecznego.

2. Sprawienie pogrzebu, o którym mowa w ust. 1 polega na poniesieniu ze środków pomocy społecznej wydatków na :

1) zakup trumny,

2) wykopanie grobu,

3) usługi i przechowanie zwłok w prosektorium,

4) posługa kapłańska z uwzględnieniem wyznania zmarłego,

5) miejsce na cmentarzu,

6) wiązankę kwiatów,

7) zakup odzieży dla zmarłego,

8) transport zwłok.

3. Ogólny koszt sprawienia pogrzebu osoby samotnej, której nie przysługuje zasiłek pogrzebowy ustala się w wysokości 40% zasiłku pogrzebowego wypłacanego z ubezpieczenia społecznego. Koszty sprawienia pogrzebu mogą ulec zwiększeniu na skutek konieczności poniesienia wydatków na transport zwłok poza terenem Gminy Dobrcz.



3


§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko- Pomorskiego.



Uzasadnienie



Ustawa o pomocy społecznej przewiduje, że osobom i rodzinom, które nie spełniają warunku określonego w art. 4 ust. 1, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może być przyznana pomoc pieniężna lub w naturze pod warunkiem zwrotu części lub całości wydatków. Gmina – w zakresie zadań własnych – obowiązana jest do określenia w drodze uchwały Rady Gminy zasad zwrotu tychże wydatków, uwzględniając - na podstawie wywiadu środowiskowego - sytuację osoby i rodziny obowiązanej do zwrotu.

Pomoc społeczna realizowana przez gminy obejmuje również obowiązek sprawienia pogrzebu osobom samotnym oraz osobom w rodzinie, na które nie przysługuje zasiłek pogrzebowy z ubezpieczenia społecznego. Rada Gminy winna w tym celu ustalić zasady sprawienia takiego pogrzebu.

Przewodniczący Rady Gminy

Halina Pietrzak