Uchwała nr IX/113/2003
z dnia 29 grudnia 2003 r.
Rady Gminy Dobrcz



Zasady i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Dobrcz

Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.z 2001 r. Nr 142, poz.1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 214, poz. 1806;

Rada Gminy

uchwala, co następuje:

§1. Konsultacje z mieszkańcami Gminy Dobrcz, zwane dalej „konsultacjami” przeprowadza się w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla Gminy w celu poznania opinii mieszkańców, co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy poddanej konsultacji.


§ 2. 1. Konsultacje przeprowadza się na Zebraniach Wiejskich poszczególnych sołectw.

2. W konsultacjach mają prawo uczestniczyć stali mieszkańcy danego sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy.

3. O dacie i miejscu Zebrania Wiejskiego w sprawie konsultacji, zwanego dalej „Zebraniem”, zawiadamia Sołtys co najmniej 14 dni przed wyznaczonym terminem. W ogłoszeniu podaje się także drugi termin Zebrania. Zebranie w pierwszym terminie odbywa się, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 10 % uprawnionych mieszkańców. Zebranie w drugim terminie odbywa się w tym samym dniu, pół godziny po pierwszym terminie i może się odbyć, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 3 % uprawnionych mieszkańców.

4. Opinie w sprawie poddanej konsultacji mieszkańcy wyrażają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.


§ 3. 1. O przeprowadzeniu konsultacji w każdej sprawie z własnej inicjatywy, a także w sprawach z wniosków dotyczących zmiany granic Gminy lub sołectw decyduje Rada Gminy w drodze uchwały.

2. W innych sprawach, w okresach między sesjami, na wniosek osób uprawnionych w § 5 ust. 1 konsultacje zarządza Wójt.

§ 4. 1. Konsultacje mogą mieć w zależności od przedmiotu charakter ogólnogminny, bądź zostać przez Radę Gminy ograniczone do mieszkańców danego sołectwa, z zastrzeżeniem ust.2.

2. Konsultacje ogranicza się do mieszkańców danego sołectwa w następujących przypadkach:

1) w sprawach statutu jednostki pomocniczej;

2) w sprawach innych niż przewidzianych ustawą, jeżeli przedmiot konsultacji co do spodziewanych skutków rozstrzygnięcia dotyczy wyłącznie spraw danego sołectwa i nie skutkuje zwiększeniem wydatków budżetu gminy w danym roku.


§ 5. 1. Z wnioskiem o przeprowadzenie konsultacji, z zastrzeżeniem ust. 2 mogą wystąpić:

1) mieszkańcy Gminy Dobrcz – co najmniej 150 mieszkańców różnych

sołectw posiadających prawa wyborcze,

2) mieszkańcy danego sołectwa – co najmniej 30 % posiadających prawa

wyborcze,

3) radni Gminy Dobrcz – w ilości 1/3 ustawowego składu Rady,

2. W sprawie utworzenia, połączenia, podziału, zniesienia jednostki pomocniczej lub zmiany jej statutu stosuje się odpowiednio przepisy Statutu Gminy.

3. Wójt może przeprowadzić konsultacje z własnej inicjatywy.


§ 6. 1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji winien zawierać:

1) opis przedmiotu konsultacji, treść pytań, bądź wariantów rozwiązań wraz z uzasadnieniem zawierającym przesłanki zarówno społeczne jak

i ekonomiczne,

2) czytelne wskazanie nazwisk i imion wnioskujących, adresu zamieszkania, nr Pesel oraz własnoręczne podpisy mieszkańców.

2. O złożeniu wniosku o przeprowadzenie konsultacji Wójt powiadamia niezwłocznie Przewodniczącego Rady Gminy.


§ 7. 1. Zarządzający konsultacje ustala:

1) treść pytań lub wariantów rozwiązań konsultowanej sprawy,

2) kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem konsultacji, przy czym kalendarz rozpoczyna swój bieg nie wcześniej niż w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku i nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku, bądź poprawienia treści pytań i rozwiązań, o których mowa w ust. 3.

2. Zarządzający konsultacje jest obowiązany do zamieszczenia treści pytania, bądź wariantu rozwiązania podanego przez wnioskodawcę, ale może przedstawić dodatkowo własną alternatywną treść pytania bądź wariantu rozwiązania.

3. Jeżeli treść pytań, bądź wariantów rozwiązania została przez wnioskodawców sformułowana w sposób niezrozumiały, mogący budzić wątpliwości co do meritum, najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku wzywa się wnioskodawców do uzupełnienia, bądź poprawienia treści pytań i rozwiązań.

4. W przypadku bezczynności Wójta w przedmiocie zarządzenia konsultacji, o których mowa w § 3 ust. 2, z upływem terminu określonego w ust. 1 pkt 2, uchwałę w sprawie przeprowadzenia konsultacji podejmuje Rada

Gminy na najbliższej sesji.


§ 8. Tryb przeprowadzenia konsultacji w szczególności obejmuje:

1) wywieszenie treści pytań lub wariantów rozwiązań konsultowanej sprawy na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy oraz tablicach ogłoszeń

w sołectwach w terminie co najmniej 14 dni poprzedzających datę

Zebrania,

2) przedstawienie przez Wójta przedmiotu konsultowanej sprawy na zebraniach wiejskich, w tym alternatywnych wariantów rozwiązań oraz skutków potencjalnych rozstrzygnięć, w szczególności dla budżetu gminy,

3) przyjmowanie na temat konsultowanej sprawy opinii w formie uchwał Zebrań Wiejskich, ogłaszanie wyników konsultacji i przedstawienie ich Radzie Gminy.


§ 9. Obsługę techniczną Zebrania zapewnia Wójt Gminy wyznaczając pracownika Urzędu Gminy, do którego obowiązków należy:

1) sporządzenie listy obecności, która winna zawierać nazwisko i imię oraz podpis uczestników zebrania.

2) sprawdzenie na podstawie listy obecności, czy biorący udział

w Zebraniu są uprawnieni do wzięcia udziału w konsultacjach.

3) spisanie protokołu, który w szczególności powinien zawierać:

a) datę odbytego Zebrania,

b) stwierdzenie ważności Zebrania,

c) sposób przedstawienia przedmiotu konsultacji i przebieg dyskusji,

d) wyniki przeprowadzonego głosowania,

e) podpis przewodniczącego zebrania oraz protokolanta.


§ 10. 1. Wójt przekazuje wyniki konsultacji niezwłocznie po ich zakończeniu Przewodniczącemu Rady Gminy oraz informuje o wynikach konsultacji mieszkańców w drodze komunikatu podanego do publicznej wiadomości poprzez tablice ogłoszeń, o których mowa w § 8 pkt 1 nie później niż w terminie 10 dni po zakończeniu konsultacji.

2. Rada Gminy omawia wyniki konsultacji na najbliższej sesji.


§ 11. Konsultacje mają charakter opiniodawczy i nie są dla organów gminy wiążące.


§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.


§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

                                                                                   Uzasadnienie



Zgodnie z art. 5a ustawy o samorządzie gminnym, w przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy, a zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy.

Przewodniczący Rady Gminy

Halina Pietrzak